Hoe een gelofte te schrijven die tijdloos is, emotioneel + een pakkend verhaal

Een gelofte schrijven, maar je weet niet waar te beginnen? Onderstaande tips kun je zelf een gelofte schrijven die persoonlijk is, tijdloos en emotioneel

Elk verhaal heeft een structuur. Zo kan ook een gelofte een verhaal-structuur aannemen. Dit maakt het interessanter voor je geliefde, voor de gasten, maar ook voor de film.

Begin – midden – einde. Een gelofte kan dezelfde structuur aanhouden. En om dit interessant te laten beginnen, kun je beginnen met een verhaal, binnen het verhaal.

  • Begin de gelofte met een anekdote of een verhaaltje, wat persoonlijk is voor jullie en wat iets zegt over jullie als mens, en als elkaar’s geliefde.
  • Zorg dat de gelofte een duidelijk begin (introductie) – midden (hierin vertel je vooral wat de ander voor jou betekent) – en einde (hier vertel je als slot aansluitend op jullie huwelijk en de toekomst).

Door te beginnen met een verhaal, is iedereen direct wakker. Wanneer mensen in verhaal-structuur beginnen te vertellen, zit iedereen op het puntje van de stoel. Waarom? Omdat verhalen intrigeren. Een goed verhaal heeft idealiter ook een boodschap. Elk verhaal dat we vertellen zit een bepaalde clue en boodschap achter, iets waar we wat van kunnen leren.

films net zo.

Voor een gelofte geldt dit niet heel veel anders. Zelfs in geloftes kun je een boodschap plaatsen. 

  • Je kunt een verhaal vertellen waardoor geuit wordt dat je door het vuur gaat voor de ander. Dit hoeft niet letterlijk te zijn uiteraard. Idealiter wanneer je met een verhaal begint, (het verhaal waar een vraag nog open staat, onbeantwoord) en aan het einde pas het antwoord geeft.
  • Als de bruidegom bijvoorbeeld 4 jaar heeft gedaan om haar te winnen, dan zit daar bijvoorbeeld een les in voor anderen. Dit gaat niet om het formuleren van een lecture, maar om de les te verwerken in het verhaal. De boodschap kan dan zijn; zelfs na 4 jaar, kun je alsnog de liefde winnen. Dit is een prachtig verhaal voor je geliefde, maar ook voor anderen omdat het een prachtige boodschap bezit.


Films hebben hetzelfde. Er zit stuk voor stuk een boodschap in waar we iets van kunnen leren. Romantische

Er zijn zoveel manieren om een gelofte te beginnen;

  1. Vertel over je ontmoeting in verhaalvorm, in geuren en kleuren.
  2. Begin met iets grappigs; (als je grappig bent, zo niet, begin hier dan ook niet mee).
  3. Vertel wat je voelt op dat moment (improviseren) en begin daarna je gelofte
  4. Vertel wat je voelde wanneer je haar of hem zag staan of bij de eerste ontmoeting en geef dit body

Wat maakt iets emotioneels? Context.

Een vraag wat mij persoonlijk veel bezig houdt en wat wellicht in mijn optiek het meest abstract en lastigste is om te bevatten; “Wat maakt iets emotioneel?”.

Mijn antwoord daarop is context. Helaas is ook dit nog geen passend antwoord voor mezelf, omdat het weer complex en abstract is, maar het helpt in ieder geval met een container rondom het vage “emotionele” gebeuren. Voor iemand die veel denkt zoals ik, maar tegelijkertijd een rijke wereld aan emoties en gevoelens bezit, is het lastig om te bepalen welk deel overhand neemt. Voor mij is het vaak wanneer geïnspireerd bent, het veel gemakkelijker gaat om te schrijven, dan wanneer ik ‘gewoon maar begin’.

Voor de keren dat ik geen inspiratie heb probeer ik een container te maken met een set regels waar ik altijd op terug kan vallen. En dat heb ik gedaan met deze vraag.

Context is het sleutelwoord. Bij films werkt het meestal zo;

Wanneer een film begint met 1 voorwerp, of een gebeurtenis die nog leeg is van betekenis, krijgt betekenis op het einde, maar dan met emotie. En de reden dat het dan met emotie is, is omdat de kijker gaande weg een rollercoaster doorstaat met emoties rondom het voorwerp of gebeurtenis. Wanneer aan het einde een reframe komt, van die betekenis, dan raakt dit de kijker. Een praktisch voorbeeld.

Stel je ziet een stel op vakantie en de vrouw koopt een knuffelkonijn, en op dat moment hebben ze enorm veel lol en plezier. Ze lopen naar buiten en de knuffel blijft met het hoofdje buiten de backpack zitten. De hele vakantie is dit een theme en komt het steeds terug op die knuffel.

Vier weken later gaat het stel uit elkaar, maar op een respectvolle en liefdevolle manier. Zij woonde in zijn huis. Vervolgens is de dag aangebroken dat ze weg gaat. 9:00 in de ochtend, ze gaat weg en het lijkt erop dat het nu echt over is en dat jullie elkaar waarschijnlijk een poosje niet meer gaan zien en spreken. Vervolgens gaat de man naar zijn slaapkamer toe, en ziet daar plots die knuffel liggen op het bed, half onder de deken. De man kijkt het knuffel aan en schiet in tranen uit, omdat het gebaar emotioneel is dat zij die knuffel achter laat en dit iets tastbaar is tussen jullie en de link legt tussen een hele mooie ervaring op vakantie.

Wat er gebeurt is, is dat een betekenisloze knuffel, lading heeft gekregen. Een knuffel die enkel op bed ligt, is nu een emotioneel moment. Dit, is filmmaken, maar dit is ook spelen met context voor de kijker, of voor de luisteraar als het gaat om Story-Telling.

Op deze manier kun je altijd kijken hoe jij kunt spelen met gebeurtenissen die jij als sleutel terug laat komen in jouw gelofte. Uiteraard hoeft dit geen knuffel te zijn zoals in het voorbeeld, maar dit kan een gebeurtenis zijn die voor jou uitmaakte wat het verschil maakte tussen jullie. Het moment van het gevoel dat je met hem of haar wilde trouwen, enzovoorts. Maar hoe dan ook, geef iets context. De juiste context kan namelijk zorgen voor de juiste emotie die naar boven komt

  • Beter iets te lang dan te kort. Voor de film kan ik het namelijk altijd inkorten, maar ik kan er niks ‘aanplakken’
  • Zorg dat verhaal duidelijk is voor iedereen. Geef de kijker context van jullie relatie, jullie gewoontes en vooral jullie romantische liefde.
  • Wat betekent liefde voor jou? En hoe uit de ander dat aan jou. Dit is concreet voor de kijker, maar ook voor je geliefde
  • Vermijd dingen en gebeurtenissen die tijdgebonden zijn, of gebeurtenissen die onmogelijk door de kijker gevisualiseerd kunnen worden. Dit betekent wellicht voor jullie iets, maar het is voor de kijker of luisteraar te onduidelijk.
  • Schrijf je gelofte zo vroeg mogelijk, en niet een dag voor de trouwdag. Een gelofte verdiend het (omdat het de enige gelofte is die je überhaupt schrijft in je leven) om doordacht te zijn. Intellectueel en emotioneel. Een gelofte krijgt een betere structuur en uitkomst wanneer je van tijd tot tijd terug kijkt op de gelofte om opnieuw te reflecteren en dingen te veranderen. Het is niet veel anders dan het schrijven van een boek. Soms kijk je terug en moet je het een en ander opnieuw schrijven omdat je inmiddels betere woorden hebt gevonden, of een ander gevoel.
  • Poëzie is tijdloos en emotioneel. Misschien ben je geen poëtisch persoon, maar als je diep voelt en nadenkt, zal ieder persoon iets van poëitrie in zich hebben.
  • Praat hardop tijdens het spreken. Je kunt hem maar 1 keer goed doen, dus praat hard en vol overtuiging. Meestal wanneer mensen iets gaan oplezen, gaan ze ineens zachter praten. Dit komt heel onnatuurlijk over. Praat zoals je normaal praat. Geen reden voor nerveusiteit. De ander wil met je trouwen! Dat moet voldoende zijn!
  • Oefen zoveel mogelijk alleen! Door je gelofte vaak op te lezen, wordt het op den duur second nature. Het voorlezen zal dan minder zwaar zijn op de trouwdag zelf en meer natuurlijk, omdat het deels vanuit je hoofd is en deels voorlezen. Zo kom je er ook achter of zinnen wellicht niet goed lopen en kun je dit weer aanpassen.
  • Deel het met vrienden. Wanneer je je gelofte deelt met vrienden, is dit een mooie kans om feedback te ontvangen. Ze kennen jou anders en ze kunnen je dingen vertellen die je wellicht zelf niet had gezien of aan had gedacht.
  • Hoewel veel geloftes het woord; ‘beloof’ erin hebben, hoeft dit niet perse. Een gelofte hoeft niet perse een traditionele gelofte te zijn met; ik beloof je bij deze… Veel van de beloftes weet de ander vaak al wel. Zorg dat wat je verteld, ook daadwerkelijk nieuw is voor de ander. Bewaar sommige woorden en zinnen vooral bij de gelofte, dan krijgt het meer lading.
  • Filter alles wat niets toevoegt aan het verhaal.
  • Hou het tijdloos. Tijdloos is belangrijk in geloftes, omdat je iets schrijft wat je later terug hoort in de film en hetzelfde over moet voelen. Wanneer je iets erin zet waarvan je weet dat het absoluut niet tijdloos is, schrap het dan. Dit voegt niks toe. In script-writing is het namelijk zo, wanneer een dialoog/zin niks aan het geheel toevoegt, schrap het dan. Zo voorkom je dat de kijker en luisteraar verveeld raakt of het verhaal niet meer begrijpt.
  • Zorg dat beide ongeveer dezelfde lengte hebben. Het komt namelijk wat raar over voor de anderen (en de kijker) als de bruidegom 10 alinea’s heeft, en de bruid bijvoorbeeld 2. Het is dan uit balans. Zorg dat je in ieder geval ongeveer evenveel op papier hebt staat om aan elkaar te delen. Ook kan dit in de film uit balans raken.
  • Wanneer je tijden en data verteld, hou dit dan tijdloos. Zeg bijvoorbeeld niet; 5 jaar geleden. Maar in 2007, 5 jaar gelden”. De kijker weet immers niet wanneer het 5 jaar geleden was, vergeleken met wat…
  • Wanneer je verhalen verteld, veranderd je toon automatisch. Alles wat we vertellen, vertellen we vaak in een bepaalde toon. Is je opgevallen dat wanneer je en verhaal verteld, deze toon drastisch veranderd? In plaats van voorspelbaar en droog, wordt het dynamisch en interessant. Dit is wat verhalen doen.
  • Zorg dat je niet hetzelfde aan elkaar verteld. Hoewel dit natuurlijk een goed teken is dat jullie elkaar hetzelfde vertellen, is het vooral voor de film erg zonde omdat het dan minder toegevoegde waarde geeft. De variatie die het kan bieden als beide een compleet ander verhaal hebben en andere woorden, zorgt er juist voor dat het nog interessanter wordt.
  • Praat rustig en kalm. Houd een paar seconde pauzes tussen de zinnen. Hoe rustiger je praat, hoe rustiger het overkomt en hoe groter de impact. Je kunt het maar een keer goed vertellen!
  • Neem diepe adem vooraf, en lees niet te lange zinnen voor zonder genoeg adem.
 

Zelfs als je niks van deze tips toevoegt, kun je een fantastische gelofte schrijven. Waarschijnlijk ben je er beter in dan ik, zolang je je gevoel laat spreken. En bovenal – emotie is wat een gelofte uiteindelijk maakt. Niet de woorden. Maar hoe het gezegd wordt en wat het voor jullie betekent.

Clichés zitten overal en ze zijn ook niet altijd slecht. Maar als je iets origineels wilt maken, dan zijn dit te clichés te vermijden.

  • “8 jaar geleden hebben wij elkaar ontmoet in”…
  • “Ik had nooit gedacht dat wij 12 jaar later”…
  • “Hier staan we dan”…
  • “Wie had dat ooit gedacht”…

Dit zijn enkele clichés als je origineel wilt zijn, om te vermijden. Uiteraard zijn er elementen die je niet kunt vermijden zoals de “Ik beloof, dat ik je altijd zal helpen om je de beste chocola te geven”, etc. Maar de sleutel tot origineel zijn zit hem in het feit dat je volledig jezelf moet kunnen zijn en niet zeggen wat verwacht wordt, maar wat jij ervaart, vindt en voelt.

Een voorbeeld film met pakkende en emotionele geloftes

Een korte analyse van hun geloftes

Martin & Els zijn beide goede schrijvers. Maar als we kijken wat deze geloftes mooi maken is de manier waarop zij de events beschrijven.

Martin begint de gelofte met een datum, wat gelijk al anders is dan “hier staan de we dan, wie had dat kunnen bedenken”… Na deze datum volgt wat er gebeurde in hem zelf. “I love that feeling, the excitement I felt as I was nearing Schiphol to meet you”.

Dit is storytelling. Hij verteld op gevoelsniveau wat er in dat moment in hem omging. Zijn gevoel was nervositeit maar ook opwinding om haar te zien voor de eerste keer. Het beschrijven wat er in je omgaat of omging op een bepaald moment, is niet voor iedereen op te halen, maar als het je lukt, heb je gelijk een goed begin met veel emotionele lading.

Na deze prachtige intro verteld hij wat hij dacht van haar en wat haar verwachtingen waren maar ook dat hij meer tijd wilde besteden met haar na deze ontmoeting.

Els net zo, haar intro van de geloftes waren niet de letterlijke intro als je ziet in de film, maar zij verteld hier heel mooi op gevoelsniveau wat zij van Martin vindt en hoe ze hem over voelt, en welke dingen haar hart sneller doet kloppen.

Het is ook niet altijd wat er gezegd wordt, maar ook hoe het gezegd wordt. Op zo’n mooi moment ben je zenuwachtig, wat juist mooi is. Maar soms willen ze dan door het moment heen ‘rushen’ als; get it over with. Maar dit zorgt ervoor dat het gehaast overkomt.

Adem in, adem uit en neem alle tijd en rust. Iedereen blijft op je wachten, niemand loopt weg. Probeer langzaam te praten en probeer het te vertellen, alsof je een Voice Over inspreekt in een je favoriete Disney Film.

Het einde

Slotwoorden zijn zo belangrijk in verhalen maar ook in geloftes. Slotwoorden zijn de woorden waarmee je afsluit.

De reden waarom ik afsloot met de woorden van Els was omdat zij heel mooi afsluit met een goede afsluiter; “I simply cannot wait to see how this story, our story, unfolds and what’s ahead of us”.

En het is vooral hoe ze “And ahead of us” zegt, met de klemtoon naar beneden, wat de afsluitende toon is.